بسیاری از مردم دلیل عدم تردد با دوچرخه را ترس از ایمنی عنوان می کنند، اما میلیون ها نفر هر روز این کار را با خیال راحت انجام می دهند. با یاد گرفتن برخی از استراتژی های اساسی برای نحوۀ ایمن رکاب زدن در ترافیک می توانید با حفظ ایمنی و آسودگی به محل کار و سایر اماکن تردد کنید و یا تمرین های دوچرخه سواری خود را در سطح شهر انجام دهید. این آموزش در در وب سایت دوچرخه راش آماده شده است با مطالعه این آموزش از  مبانی و اصول رکاب زدن ایمن در ترافیک آگاه خواهید شد، مواردی که پیش بینی مشکلات قبل از وقوع آنها تا گرفتن موقعیت امن در جاده و انتخاب ابزارهای جانبی مناسب را شامل می شود.

  1. مشکلات را پیش از بروز پیش بینی کنید

بهتر است هنگامی که در شلوغی ترافیک تردد می کنید و احتمال وقوع هر اتفاقی هست “بدترین موقعیت را در نظر بگیرید و گوش به زنگ باشید.” زمان واکنش اضطراری یک دوچرخه سوار برابر با فاصله ۶ متر در سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت و تا ۱۰ متر در سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت – و سپس اگر مجبور به توقف باشید، فاصله های ترمز نیز باید به این موارد اضافه شود.

برای اینکه زمان واکنش خود را به حداقل برسانید، بهتر است در جاده های شلوغ ، در شهرها و در سرازیری ها با یک یا دو انگشت دستۀ ترمز را نگه دارید تا به محض روبرو شدن با خطرات آمادۀ توقف باشید و سرعت عکس العمل شما بالا برود.

 

  1. با تیزبینی اطراف خود را تماشا کنید

بدیهی است که یکی از مولفه های اصلی برای ایمن ماندن پیش بینی است، اما نگاه شما نباید فقط به جاده باشد. شما باید خیابان ها و تقاطع ها و همچنین خودروهای متوقف در اطراف خود را نیز ارزیابی کنید و زیر نظر داشته باشید.

این شامل تماشای جاده برای نرفتن روی خرده شیشه، چاله ها، دست اندازها یا درپوش های لغزنده فاضلاب، به علاوه اتومبیل های پارک شده، جاده های فرعی و یا عابران و موتورسوارانی که ممکن است ناگهان ظاهر شوند است. اینکه بتوانید نسبت به محیط هوشیاری و مشاهدۀ موثر داشته باشید به شما فرصت می دهد تا از قبل برنامه ریزی کنید.

بررسی نقاط کور از طریق نگاه به عقب بر روی یک شانه یا طرف دیگر، قبل از حرکت در آن جهت، توسط دوچرخه سواران به عنوان “نجات دهنده زندگی” شناخته می شود. برای ارزیابی طولانی تر و دقیق تر از جاده در پشت سر خود باید یاد بگیرید که دست راست خود را از فرمان  بردارید، بر روی زین صاف شوید و از کمر به سمت راست خود بپیچید تا به عقب نگاه کنید.

برای  تغییر جهت یا موقعیت در جاده تنها به حس شنوایی خود اعتماد نکنید – به عنوان مثال برخی از اتوبوس های الکترونیکی در حین حرکت هیچ صدایی ایجاد نمی کنند.

  1. بهترین موقعیت در جاده را داشته باشید

موقعیت مناسب در خیابان هنگام دوچرخه سواری جایی است که به بهترین شکل بتوانید ببینید و دیده شوید و در صورت لزوم، در جایی قرار بگیرید که بتوانید از اینکه دیگران شما را به خطر بیندازند جلوگیری کنید.

موقعیت اصلی “رکاب زدن” در وسط لاین چپ قرار دارد و باید از آن برای تأکید بر حضور شما در جاده به رانندگان عقب، یا جلوگیری از سبقت آنها در جایی که ایمن نیست، استفاده شود.

زمانی که موقعیت ایمن شد، باید به موقعیت دوم برگردید که حدود ۱ متر در سمت چپ مسیر حرکت ترافیک است؛ دیگر نیازی نیست در مرکز باشید. جاهایی که بهتر است رکاب نزنید: از روی جوی آب یا آبروها، منطقه نزدیک به احتمال باز شدن در خودروهای متوقف شده، کنار خودروهای سنگین مانند کامیون ها، اتوبوس ها و تریلی ها، و یا از سمت تقاطع هایی که چرخش به راست و چپ زیادی دارند.

 

  1. با سایر کاربران جاده به دقت ارتباط داشته باشید

قوانین بزرگراه ها و خیابان ها برای همه کاربران جاده اعمال می شود و چارچوبی از مقررات، قوانین و قراردادهای راهنمایی رانندگی وجود دارد تا وسایل نقلیه بتوانند با خیال آسوده جاده ها را به اشتراک بگذارند.

با وجود این، هنوز باید ارتباط غیر کلامی – یا مذاکره – بین کاربران، مانند پیام رسانی های لازم چشمی و یا از طریق اندام ها وجود داشته باشد. فراموش نکنید که همه کاربران جاده نیز دائماً اهداف شما و سایر کاربران را پیش بینی می کنند و زیر نظر دارند.

شما باید بر عملکرد مثبت دیگران تأثیر بگذارید تا بهترین تضمین ایمنی دوچرخه سواری شما باشد، رفتار شما باید پیش بینی پذیر و روشن باشد. موقعیت یابی جاده، مانند حرکت به سمت مرکز جاده برای گردش به راست، و حتی مشاهده یا تماس چشمی – مانند نگاه کردن از پشت شانۀ راست قبل از سبقت گرفتن – همه ابزار قدرتمندی برای برقراری ارتباط با رانندگان اطراف شما هستند.

  1. مهارت های دوچرخه سواری خود را تقویت کنید

ناگفته نماند که توجه شما به جای تمرکز بر نحوه دوچرخه سواری، بیشتر به جاده و سایر مسافرهای موجود در آن اختصاص دارد.

مهارت های اساسی مانند اینکه می توانید بدون انحراف به پشت شانه نگاه کنید، فرمان بگیرید و به چپ و راست بروید و با اطمینان ترمز کنید – و حتی قبل از توقف در چراغ ها دنده را پایین بیاورید، همه باید برای شما تبدیل به دستورالعملی خودکار شود.

مهمتر از همه، شما باید بتوانید قاطعانه و قابل پیش بینی رکاب بزنید تا سایر ترافیک بدانند شما در حال انجام چه کاری هستید.

 

  1. ابزارجانبی مناسب انتخاب کنید

انتخاب ابزارهای جانبی و دوچرخه مناسب می تواند به شما کمک کند تا رکاب زدن شهری بهتر و مطمئن تری باشید. پدال های دو طرفه برای شروع و توقف دوباره در هنگام ماندن پشت ترافیک بهتر از پدال های دوچرخه مسابقه هستند که یک طرفه اند و انعطاف کافی را ندارند. عاقلانه نیست که موقعیتی از رکاب زدن را انتخاب کنید که نگاه کردن به بالا و پشت سر دشوار است. ابزارهای مانند چراغ ها نیز برای عبور در شب مهم هستند.

تعمیر و نگهداری دوچرخه نیز مهم است: اگر زنجیر شما از جا در برود یا حتی در ترافیک گیر کند، یا اگر ترمزهای شما مطابق معمول کار نیست، می توانید خود را در معرض خطر جدی قرار دهید.